Wednesday, December 17, 2008

PeLuaNg......


Peluang kerap kali menjengah kita. Tapi kita tidak pernah perasan atau menyambut baik kedatangan peluang. Mungkin kita telah terbiasa dengan kedatangan peluang sehingga peluang yang datang diabaikan. Mungkin juga peluang yang datang bukan pada waktunya atau mungkin juga peluang datang hanya sebentar. Kadang-kadang peluang kecewa dan terus beredar dan mencari orang yang betul-betul menghargai peluang.

Kata orang, kita mestilah jadi seorang yang menghargai peluang, mencari peluang, peluang yang ada direbut, peluang yang datang disambar, peluang yang kecil dibesarkan, peluang yang tipis ditebalkan, peluang yang sikit dibanyakkan. Kadang- kadang betul, jarang-jarang tidak. Kadang-kadang kita mestilah menghargai peluang kerana mungkin peluang tersebut datang sekali sahaja dalam hidup. Mungkin peluang tersebut tidak akan menjengah kita lagi buat kali kedua. Peluang yang yang datang hanya sekali membuatkan kita berfikir dua tiga kali. Peluang yang datang kerap kali membuatkan kita terus bertindak tanpa berfikir.

Bercakap tentang peluang, janganlah kita menutup peluang orang lain. Peluang tersebut yang sepatutnya datang kepada tuannya, kita telah curi. Kesian orang yang sepatutnya menerima peluang tersebut. Kita boleh ambil peluang tersebut, tetapi dengan syarat kalau tuan punya peluang tidak menghargai peluang yang datang. Peluang yang bukan untuk kita lebih baik dilepaskan, mungkin peluang tersebut lebih bermakna untuk orang lain.

Rebutlah peluang. peluang yang sedikit itu perlulah direbut. Jika peluang tersebut merupakan peluang kita, kita akan dapat. Jika peluang tersebut, bukan untuk kita, jangan kita tarik peluang orang lain. Kadang-kadang kita terpaksa melepaskan peluang. Kerana peluang datang bukan pada waktunya. Peluang datang ketika kita tidak dapat merebutnya, datang ketika kita tidak boleh menghargainya, datang ketika kita terlalu banyak peluang dan datang ketika kita tidak mampu menyambutnya. Peluang yang kita terpaksa lepaskan tidak bermakna kita tidak menghargai peluang tetapi mungkin peluang yang ada sekarang ini kita tidak mampu menghargainya atau mungkin juga peluang yang kita lepaskan lebih bermakna buat orang lain.

3 comments:

fatah85 said...

at last, update juga blog mu.
mahu berpuaka jadinya kerana kurang jengukan . .

Syazwan said...

Dah KamOO yAng sUrUh.....
tErpAksOla....

Un Phat Lee said...

hahaha...
ak setuju dgn ko fatah...
akhirnya...
ter 'update' sdh blog wan ni...
hehe...

to wan:
jgn marah
hehehe...