- Penuhi masa yang senggang dengan membaca atau mencari maklumat yang
berfaedah. Sebagai contoh, masa yang senggang ketika ketiadaan guru boleh
dipenuhi dengan proses mengulangkaji pelajaran. - Tiada makna bosan dalam kamus hidup sekiranya kita masih lagi pelajar. Perkataan bosan tidak akan wujud sekiranya kita mengisi masa yang bosan dengan aktiviti yang berfaedah.
- Perbincangan di dalam kumpulan membantu pelajar menjimatkan masa dan
memahami sesuatu topic dengan lebih berkesan. Kumpulan belajar tidak perlu
ramai. Cukup sekadar tiga hingga lima orang. Banyakkan berbincang tentang topic
yang dikemukakan daripada berbual kosong. - Focus ketika belajar. Walaupun kita mengambil masa yang sedikit untuk mengulangkaji pelajaran tetapi sekiranya kita focus dan faham sepenuhnya apa yang kita baca, ia sudah cukup baik.
- Ilmu yang diperoleh tidak kemana sekiranya tidak dikongsi dan tidak diamalkan. Bantu rakan yang di dalam kesusahan. Kita cuba menjadi mentor yang terbaik bagi rakan kita dan cuba sehabis yang baik.
- Banyakkan membaca topic yang tidak dapat dikuasai dengan berulang kali. Kurangkan pembacaan terhadap topic yang sudah difahami sepenuhnya.
- Buat senarai semak terhadap subjek-subjek atau sub topic yang perlu diberi penekanan.
- Banyakkan melakukan latih tubi bagi subjek yang memerlukan kemahiran mengira dan bukan
dengan pembacaan. - Mengulangkaji pelajaran ketika susasana tenang dan diri dalam keadaan tenang. Jangan memaksa diri untuk menerima ilmu sekiranya diri dalam keadaan marah atau tidak stabil.
- Akal memerlukan rehat yang cukup untuk melakukan proses pembelajaran yang lebih mencabar. Elakkan daripada belajar sehingga lewat malam.
- Belajar dalam keadaan gembira dan dengan hati yang terbuka. Lebih mudah untuk kita memahami dan menguasai sesuatu topic atau subjek.
- Sentiasa mengasah otak dengan sentiasa melakukan proses menghafal. Semakin banyak kita menghafal, semakin tajam akal fikiran.
- Sebagai orang Islam, tahu tanggungjawab dan sentiasa melakukan tanggungjawab sebagai seorang muslim.
- Setiap individu mempunyai cara pembelajaran tersendiri. Jadi diri sendiri dan cipta cara pembelajaran sendiri bergantung kepada persekitaran sekeliling.