Tuesday, August 26, 2008

DunIa AtAu AkhIrat

Disebutkan sebuah kisah dimana satu hari adalah seorang raja yang hampir mangkat bertitah kepada rakyatnya. "jika sesiapa yang dapat menyentuhku dalam keadaan gelap gelita, akan kuberikan segala harta ku kepadanya" titah raja tersebut. Maka, pada satu malam, lampu dipadamkan dan keadaan istana menjadi gelap gelita. Rakyat yang menyedari keadaan itu, berpusu-pusu mendapatkan raja tersebut. Tetapi dikalangan rakyat tersebut, ada seorang hamba yang pintar. Si hamba ini tidak menyentuh raja tetapi sebaliknya dia menyentuh mahkota raja tersebut. Setelah lampu dipasangkan, kelihatan hanya Si hamba seorang sahaja inilah yang sedang menyentuh mahkota dan yang lain menyentuh raja. Raja pun bertanya kepada Si hamba ini,"kenapa engkau memegang mahkotaku?". "Jika aku menyentuh kau, aku hanya mendapat harta kau sahaja tetapi apabila aku menyentuh mahkota kau, aku bukan sahaja mendapat harta yang kau simpan malah aku juga mendapat kuasa kau mentadbir kawasan ini" Kata Si hamba kepada raja.

Disebalik cerita ini terdapat satu pengajaran yang bermakna buat kita. Gelap gelita dan terang benderang dapat di tafsirkan ketika waktu malam dan siang. dimana waktu malam keadaan dalam keadaan gelap dan siang berada dalam sinaran cahaya. Ini menunjukkan, adakah kita mencari akhirat dahulu atau dunia dahulu ketika kita bangun dari tidur? Jika kita memilih dunia, maka kita akan hanya mendapat kenikmatan dunia. Jika kita memilih akhirat, beruntunglah kita kerana kita akan mendapat kenikmatan kedua-duanya.

Renungkan kembali apakah yang sering kita lakukan ketika sedar dari tidur? Adakah kita bangun di awal pagi semata-mata untuk melihat perlawanan bola sepak atau memuaskan nafsu makan kita? Atau kita memanjatkan kesyukuran dan membuat ibadah kepada Allah?

Sesungguhnya dari Allah kita datang dan dari Allah juga kita kembali.

0 comments: