Wednesday, March 5, 2008

Masa yang Berlalu...

Masa itu emas. Adakah kita benar-benar faham makna sebenar ungkapan tersebut.? 24 jam sehari merupakan satu jangka yang lama bagi seseorang untuk melakukan perkara-perkara yang ingin dilakukan. Masa tidak akan sesekali memberi peluang kepada kita. Jika kita terus menanti peluang daripada masa, sudah tentu kita akan ketinggalan.
Kenapa masa kita tidak cukup? Ini kerana kita tidak pandai menguruskan masa. Allah Maha Adil kerana telah memberikan setiap makhluknya masa yang sama. 24 jam kepada ayah kita,24 kepada ibu kita dan 24 jam kepada semua makhluk untuk satu hari. Begitu juga kepada kita. Mereka yang berjaya juga mempunyai 24 jam satu hari. Satu hari kehidupan tidak akan menjadi 60 jam atau 80 jam. Mengapa kita menjadikan alasan masa tidak cukup sebagai penghalang untuk kita berjaya?
Kenapa kita tiada masa untuk belajar?? Tetapi kita ada masa untuk tidur. Kenapa kita tiada masa untuk membantu ibu bapa? Tetapi kita ada masa bermain. Diri sendiri yang menyebabkan berlakunya ketidakadilan tersebut.
Adil bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya. Kita mesti berlaku adil. Begitu juga masa. Kita tidak meletakkan masa di tempat yang betul. Kita yang telah berlaku zalim terhadap masa. Waktu tidur yang sepatutnya enam hingga lapan jam kita telah tambahnya menjadi sepuluh jam. Waktu belajar yang sepatutnya kita panjangkan, kita telah pendekkan. Di mana letaknya keadilan kita?
Mengapa kita perlu membazirkan masa kepada perkara-perkara yang tidak berfaedah? Kemudian kita senang-senang menyalahkan masa sekiranya kita gagal. Pepatah arab ada mengatakan. Masa itu ibarat mata pdag. Jika kita tidak memotongnya, ia akan memotong kita.

0 comments: